Robots Vennenbos
Proef: robots helpen bedieningsmedewerkers
Op Landal Het Vennenbos draait sinds kort een proef, waarbij collega’s in de bediening worden geholpen door robots. Er lopen twee tests. In de eerste test ondersteunt een robot het wegbrengen van de gerechten. In de keuken worden de gerechten op de robot gezet, die deze vervolgens naar een vaste plek in de buurt van de tafel brengt. De bedieningsmedewerker loopt met de overige borden achter de robot aan, serveert eerst zijn of haar borden aan de gasten en pakt daarna de gerechten van de robot. Dit voorkomt extra heen- en weer lopen naar de keuken.

De andere robot brengt de vuile borden en schalen naar de spoelkeuken. De bedieningsmedewerkers kunnen de robot via een horloge oproepen naar een aantal vaste plekken in het restaurant, waarna de vuile vaat vanaf de tafel op deze robot wordt gezet. Als de robot vol is, wordt deze naar de spoelkeuken gestuurd. Zodra deze is leeggehaald gaat de robot weer naar zijn basisplek in het restaurant.

Leuke reacties
De eerste reacties van het team van Landal Het Vennenbos zijn zeer positief: het scheelt veel lopen en tillen. Met de inzet van de robot is er voor onze bedieningsmedewerkers meer tijd voor persoonlijke aandacht voor de gast. Ook de reacties van de gasten zijn heel erg leuk en positief: gasten maken filmpjes en kinderen willen op de foto met de robot.
Op korte termijn zal het team Concept Designers de testen evalueren en kijken of de test naar andere parken kan worden uitgebreid.