Beste eigenaar,

Voor u als (toekomstige) eigenaar van een accommodatie op een van onze parken, vinden wij het van belang dat u volop kunt gaan genieten van uw investering. De eigenarenwebsite biedt u hier alle mogelijkheden voor.
Zodra wij de benodigde gegevens hebben ontvangen, sturen wij uw persoonlijke inloggegevens voor de website toe. Tot die tijd vindt u op deze welkomstpagina de informatie die onmisbaar is voor alle nieuwe eigenaren.

Gegevens die wij van u nodig hebben

Akte van levering

Wij hebben van u een officieel document nodig waaruit blijkt wie of welke personen eigenaar zijn van de aangekochte woning. Dit document wordt ook wel ‘transportakte’ of ‘akte van levering’ genoemd. Vaak ontvangt u dit document van de notaris wanneer de overdracht van uw woning heeft plaatsgevonden. Wanneer wij nog geen akte van levering van u hebben ontvangen, verzoeken wij u deze bij ons aan te leveren. Dit kan door de akte te uploaden in het formulier eigenarengegevens (zie onderaan 'Persoonlijke gegevens').

Wij vragen u het formulier eigenarengegevens volledig in te vullen. Uw gegevens worden onder meer gebruikt in het kader van onze dienstverlening, zoals het uitbetalen van huurinkomsten, het voeren van correspondentie en het versturen van (commerciële) informatie en nieuwsbrieven. Dit gebeurt zowel vanuit de Landal-organisatie als ten behoeve van onze partners en opdrachtgevers, zoals verenigingen van eigenaren.

Overeenkomst

In de meeste gevallen is de aankoop van uw woning verbonden met een verhuurovereenkomst waarin staat dat de verhuur van uw woning via Landal Greenparks geschiedt. Deze overeenkomst loopt centraal via het park of wordt afgesloten per individuele eigenaar. U ontvangt hiervoor van ons de juiste documenten. Wij vragen u vriendelijk deze door te lezen, te ondertekenen en te retourneren.

Website voor eigenaren

Zodra wij de benodigde gegevens van u hebben ontvangen, ontvangt u van ons inloggegevens voor de eigenarenwebsite. Op deze website kunt u:
 
• De beschikbaarheid van uw accommodatie bekijken en een reservering plaatsen
• Financiële informatie inzien over uw accommodatie
• Huurafrekeningen, bezettingsoverzichten en ALV-stukken raadplegen
• Een antwoord vinden op veelgestelde vragen
Bekijk hier een video met uitleg over de eigenarensite

Inloggen eigenarenwebsite

Heeft u al inloggegevens ontvangen?
Log dan in op de website voor eigenaren en vindt er alle informatie die u nodig heeft.

Inloggen

Over Landal GreenParks

Landal GreenParks is een dynamische organisatie die toonaangevend is in het management, beheer en verhuur van bungalowparken. Landal beschikt over ruim 100 parken in 9 landen, met in totaal meer dan 15.000 accommodaties.
Lees meer

Geef uw mening

Wat vindt u van deze informatiepagina? Zijn er nog zaken die u mist?

Laat het ons weten, zodat wij u nog beter van dienst kunnen zijn.
Geef uw mening

Veelgestelde vragen

Eigen gebruik
  • Hoe reserveer ik mijn accommodatie voor eigen gebruik?

    Zodra u inloggegevens heeft ontvangen voor de huiseigenaren-website, kunt u daar online uw eigen gebruik reserveringen maken. Op de overzichtspagina (Mijn overzicht) in uw account ziet u alle accommodaties die gekoppeld zijn aan het e-mailadres waarmee u heeft ingelogd. Kies de accommodatie die u wilt reserveren en bekijk in de kalender of deze beschikbaar is. Een groene datum betekent ‘beschikbaar’. Een rode ‘niet beschikbaar’ vanwege een boeking voor eigen gebruik of een gastenboeking waarvan de verblijfsdatum al op zeer korte termijn is. Een blauwe datum betekent dat uw accommodatie door een gast is geboekt. In geval van een gastenboeking kunt u alleen doorgaan met reserveren als de gast zonder voorkeur heeft geboekt. De gastenboeking wordt na uw eigen reservering automatisch verplaatst. Na het invullen van al uw gegevens, maakt u uw reservering definitief en vindt u deze terug onder ‘Mijn reserveringen’.

  • Hoe annuleer ik mijn reservering voor eigen gebruik?

    Ga in het menu naar ‘Mijn reserveringen’ en kies de reservering die u wilt annuleren. U ziet de details van uw reservering en kiest vervolgens voor ‘Annuleer mijn reservering’. Na het bevestigen is uw annulering definitief en vindt u de geannuleerde periode bij ‘Mijn reserveringen’.

  • Hoe verleng ik mijn reservering voor eigen gebruik?

    Op de overzichtspagina (Mijn overzicht) in uw account ziet u alle accommodaties die gekoppeld zijn aan het e-mailadres waarmee u heeft ingelogd. Kies de gewenste accommodatie voor verlenging en selecteer in de kalender de datum waarop uw huidige reservering eindigt. U kunt nu kiezen uit twee opties: verleng boeking of boek accommodatie. Bij het verlengen van uw boeking wordt geen tussentijdse schoonmaak uitgevoerd. Onder ‘Mijn reserveringen’ vindt u een verlenging terug als aanvullende reservering.

BTW op uw huurafrekening
  • Is een btw-nummer verplicht als ik mijn accommodatie verhuur?

    Als u een vermogensbestanddeel of een recht exploiteert, bijvoorbeeld omdat u een (vakantie)woning verhuurt, dan bent u ondernemer voor de btw. De verhuur van de vakantiewoning moet dan zodanig zijn, dat u hier duurzaam opbrengsten uit verkrijgt. Hiervan is volgens de Belastingdienst in ieder geval sprake als de recreatiewoning voor minimaal 140 dagen per jaar wordt verhuurd. Om de vereiste aangifte omzetbelasting te kunnen doen, moet u een btw-nummer aanvragen. Landal GreenParks stelt de maandelijkse huurafrekeningen (facturen) namens u op en vermeldt hierop uw btw-nummer. Een factuur zonder btw-nummer is geen correcte factuur volgens de Belastingdienst en het afdragen van de btw zonder vermelding van het btw-nummer brengt dan ook risico's met zich mee voor Landal GreenParks. Als u dus geen btw-nummer aan ons doorgeeft, zullen wij uw huuropbrengsten zonder btw afrekenen. Zodra uw btw-nummer in onze administratie is verwerkt, wordt de huurafrekening met btw opgesteld. Afrekeningen worden niet met terugwerkende kracht gecorrigeerd met btw.

  • Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

    Als u uw woning verhuurt via Landal GreenParks, wordt u door de Belastingdienst gezien als ondernemer voor de btw. Met het formulier 'Opgaaf startende onderneming' stelt u de Belastingdienst op de hoogte van uw onderneming. Als u dit formulier ingevuld naar de Belastingdienst stuurt, ontvangt u van hen binnen een aantal weken een btw-nummer. Dit btw-nummer dient u vervolgens door te geven aan Landal GreenParks. Ga voor meer informatie over btw naar de site van de Belastingdienst.

  • Heb ik de keuze om wel of niet een btw-nummer op een parkfactuur te vermelden?

    Nee, om btw te kunnen ontvangen, bent u verplicht een btw-nummer te vermelden, behalve als u gebruik maakt van de KOR. Zie ook de veelgestelde vragen onder 'Kleineondernemersregeling (KOR)'.

Kleineondernemersregeling (KOR)
  • Wat is de kleineondernemersregeling (KOR)?

    De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in een kalenderjaar hebt. De KOR is er voor natuurlijke personen (eenmanszaken), combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vof) en voor rechtspersonen (bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's). Als u gebruik maakt van de KOR hoeft u geen btw-aangifte te doen en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen. Op de site van de Belastingdienst leest u meer.

  • Wanneer kom ik in aanmerking voor de KOR?

    U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt. U kunt hiervoor een beschikking aanvragen bij de Belastingdienst.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van de KOR?

    Voordeel is dat u geen administratie hoeft te voeren en u geen aangiften omzetbelasting hoeft in te dienen. Nadeel is dat er geen btw op kosten en investeringen in aftrek kan worden gebracht en dat bij instap in de KOR de kans bestaat dat btw die in het verleden in aftrek is gebracht, aan de Belastingdienst terugbetaald moet worden.

  • Hoe vraag ik de KOR aan?

    Als u gebruik wilt maken van de KOR, dan kunt u het daarvoor bestemde aanvraagformulier invullen. Het aanvraagformulier moet minimaal 4 weken voor aanvang van het aangiftetijdvak waarin u de KOR wilt laten ingaan door de Belastingdienst zijn ontvangen. Als u de beschikking van de Belastingdienst heeft ontvangen dan vragen wij u om een kopie van deze beschikking per email aan ons toe te sturen. De huurafrekening zal vanaf de ingangsdatum van de beschikking worden opgesteld zonder btw.

Overig
  • Ik ben mijn inloggegevens vergeten, wat nu?

    Ga naar www.landal.nl/inloggen en klik onderaan op het blauwe ‘Wachtwoord vergeten?’ Vul het bij ons bekende e-mailadres in en klik op ‘Verzenden’. Het vervolg wijst zich vanzelf. Wanneer u onlangs huiseigenaar bent geworden, kan het zijn dat u nog geen account heeft. Neem hiervoor contact op met Homeowner Services.

  • Hoe breng ik mijn accommodatie in de verhuur?

    Neem telefonisch (088 – 2 059 700) of per e-mail (eigenaren.beheer@landal.nl) contact op met Homeowner Services en geef aan dat u uw accommodatie wilt verhuren. Aan de hand van de gegevens in de akte, maken wij een verhuurbemiddelingsovereenkomst op. Na ontvangst van de door u getekende overeenkomst, wordt beoordeeld of uw accommodatie aan de kwaliteitseisen voldoet van Landal GreenParks. Eventuele aanpassingen worden aan u doorgegeven en daarna wordt de accommodatie opnieuw beoordeeld. Als uw accommodatie als verhuurbaar wordt beoordeeld, dan wordt de woning binnen enkele dagen vrijgegeven voor verhuur en in het reserveringssysteem opgenomen.

Privacy
  • Verwerking en beveiliging persoonsgegevens

    Op het moment dat u een accommodatie hebt of aankoopt op een recreatiepark waar Landal GreenParks de verhuur verzorgt, zijn er gegevens van u nodig. Deze gegevens verkrijgen wij veelal via de notaris die de overdracht heeft verzorgd of via de verkoper. Het komt voor dat wij uw gegevens ontvangen van de parkorganisatie waarvan u lid bent (bijvoorbeeld een vereniging van eigenaars). Voor dergelijke organisaties houden wij in een aantal gevallen hun (leden)administratie bij. In dat kader kunnen wij uw gegevens verwerken, bijvoorbeeld in verband met het versturen van uitnodigingen voor een Algemene Ledenvergadering of ten behoeve van financiële afrekeningen. Ook in andere gevallen, zoals bij informatieaanvragen en het bezoeken van onze websites, verwerken wij gegevens.

    Bij het verwerken van uw gegevens maken wij ook gebruik van derden die, namens Landal GreenParks of onze opdrachtgevers, bepaalde persoonsgegevens ontvangen. Dit gebeurt bijvoorbeeld voor de verzending van magazines en mailingen. Aangezien bepaalde gegevens ook voor de parkorganisaties worden verwerkt, worden de gegevens en wijzigingen daarin vanzelfsprekend met hen gedeeld. Onder 'Welke gegevens verwerken wij?' staat uitgebreid beschreven welke gegevens wij kunnen verwerken en wat wij daar mee doen.

  • Welke gegevens verwerken wij?

    Tenaamstelling (van u en eventuele mede-eigenaren) De basis voor het registreren van uw gegevens, en die van eventuele mede-eigenaren, in ons systeem is een kopie van de akte van levering. Dit is het document dat u hebt getekend bij de notaris en waarin bevestigd staat dat u de trotse eigena(a)r(en) bent/ zijn van deze accommodatie. De akte van levering ontvangen wij graag van verkoper of koper, direct na de datum van overdracht / levering. Het is mogelijk dat de notaris of de projectontwikkelaar ons deze toestuurt indien het gaat om nieuwbouw of dat het bestuur van de parkorganisatie (VvE of vergelijkbaar) ons deze informatie verschaft.
    Naam, geboortedatum, adres en woonplaats In de akte van levering staat uw naam, geboortedatum en het adres waar u op de dag van overdracht/ levering woonachtig bent. Deze gegevens nemen wij over uit de akte en gebruiken wij vervolgens voor onze administratie correspondentie met u. U ontvangt een welkomstbrief met de documenten die voor u van toepassing zijn. Indien de door u aangekochte accommodatie in de verhuur is, sluiten wij een (verhuurbemiddelings)overeenkomst met u af. Deze sturen we gelijk mee, is dat maar weer geregeld. Indien u gaat verhuizen, vernemen wij dit uiteraard graag van u. U ontvangt van ons een bevestiging van deze adreswijziging op het emailadres dat bij ons geregistreerd staat.
    Telefoonnummer & e-mailadres We nemen graag snel contact met u op over hoe één en ander in zijn werk gaat bij Landal. Daarom sturen wij u, naast de welkomstbrief, ook een ‘formulier eigenarengegevens’. Wij verzoeken u dit formulier in te vullen en te retourneren. Alle gegevens zijn dan beschikbaar, zodat het bijvoorbeeld mogelijk is telefonisch contact met u op te nemen. Uw emailadres hebben wij onder andere nodig om u toegang te kunnen geven tot de eigenarenomgeving op de website. Zowel voor het inloggen op de eigenaromgeving, als in de communicatie naar u, en eventueel mede-eigenaren, gebruiken wij alleen het email adres dat bij ons geregistreerd staat. Het is enkel mogelijk één e-mail adres te hanteren.
    Betaalgegevens & btw-nummer Middels het ‘formulier eigenarengegevens’ verzoeken wij u om ons één bankrekeningnummer door te geven. Dit bankrekeningnummer gebruiken wij, in geval van een verhurende accommodatie, om aan u de huuropbrengst maandelijks, per kwartaal of per jaar (afhankelijk van de overeenkomst) over te maken. Indien u al eigenaar bent van een accommodatie op één van onze parken (tenaamstelling eigendom komt overeen), hanteren wij dezelfde betaalgegevens. Dit geldt ook voor het btw nummer dat bij ons geregistreerd staat voor de accommodatie(s) die u al in eigendom hebt. Indien Landal tevens staat opgesteld om de administratie te voeren voor het park, gebruiken wij deze gegevens om (namens de parkorganisatie) deze gelden te incasseren. Indien u uw bungalow verhuurt, kan het fiscaal aantrekkelijk zijn om, indien u dit nog niet hebt, een btw nummer aan te vragen. Zodra uw btw nummer schriftelijk aan ons is doorgegeven, zorgen wij ervoor dat dit nummer bovenaan de huurafrekening wordt getoond. Daarnaast ontvangt u over de huuropbrengst de btw uitgekeerd. U bent zelf verantwoordelijk voor uw btw-aangifte.
    Blad Eigenaardig Natuurlijk willen wij u op de hoogte houden van alle ontwikkelingen binnen Landal GreenParks. U bent ten slotte heel belangrijk voor ons. Daarom sturen wij onze eigenaren ongeveer vier keer per jaar het blad ‘Eigenaardig’. Twee keer per jaar per post en twee keer per jaar wordt deze online via email verstuurd. Indien u deze niet (meer) wilt ontvangen, vernemen wij dit graag per email van u via eigenaren.beheer@landal.nl.
    Eigenarenomgeving en eigen gebruik Via de eigenarenomgeving binnen Mijn Landal kunt u o.a. parkgerelateerde documenten inzien, maar ook kunt u bekijken wat de huuropbrengst is geweest van uw eigen accommodatie. Duurzaam ondernemen is één van onze pijlers waar wij veel aandacht aan besteden. Onze gast kiest bewust voor een vakantie bij Landal, dit is één van de argumenten. De papierstromen binnen onze organisatie wensen wij dan ook zoveel mogelijk te beperken. Indien u zelf een keer gebruikt wilt maken van uw eigen accommodatie, wat wij ons heel goed kunnen voorstellen, dan hebt u de mogelijkheid om een eigen gebruik boeking vast te leggen. Uw gegevens worden dus ook vastgelegd in ons reserveringssysteem. Ten aanzien van de hierin vastgelegde gegevens voor eigen gebruik boekingen, verwijzen wij u naar de algemene privacy notice.
    Parkorganisaties (o.a. VvE) Landal GreenParks biedt diverse parkorganisaties (zoals VvE’s, Coöperaties en Exploitatievennootschappen) ondersteuning bij hun organisatie en administratie. In veel gevallen wordt u bij de aankoop van een accommodatie automatisch lid van een VvE of certificaathouder in een exploitatievennootschap. Voor het bestuur van deze organisaties is het belangrijk dat ze op de hoogte worden gehouden van wijzigingen in het eigenarenbestand. Eén of twee keer per jaar wordt u namelijk uitgenodigd om bij een Algemene Ledenvergadering aanwezig te zijn. Ook in verband met administratie en het delen van andere informatie vanuit de parkorganisatie kunnen uw gegevens worden gebruikt.
    Verbetering We benaderen u soms voor een eigenarenonderzoek of een plaats in ons panel. Verder willen wij graag van u vernemen hoe de afhandeling van een klacht is gegaan en wat u van onze nieuwsbrief vindt.
    Vordering gegevens Onder omstandigheden zijn we gehouden om persoonsgegevens door te geven aan relevante instanties. Landal deelt bepaalde gegevens met overheidsinstanties, bijvoorbeeld omdat een gemeente in verband met de doorbelasting van forensenbelasting inzage vordert in de mate waarin bungalows gebruikt zijn door een eigenaar. In verband met (internationale) sanctiewetgeving kan het onder omstandigheden voorkomen dat wij uw gegevens delen met bijvoorbeeld financiële instellingen.

  • Contact, inzage, wijzigen of verwijderen gegevens

    Op verzoek zullen wij uw gegevens verstrekken, verbeteren, verwijderen of wijzigen. Dit is onder andere mogelijk door de wijziging door te geven via de eigenarensite of ons in kennis te stellen door een email te sturen. Voor het wijzigen van de tenaamstelling dient u een akte van levering aan ons te verstrekken. Verder kunt u deze gegevens onder omstandigheden opvragen, verbeteren, aanvullen, verwijderen of afschermen, bijvoorbeeld als deze feitelijk onjuist zijn. Dit kan tot gevolg hebben dat u geen gebruik meer kunt maken van (een deel van) onze diensten. Via emailadres eigenaren.beheer@landal.nl kunt u contact met ons opnemen.

  • Bewaartermijnen

    We zullen uw persoonsgegevens bewaren zo lang dat redelijkerwijs nodig is voor de doeleinden zoals beschreven in dit document. Op basis van onder meer wetgeving kan het nodig zijn dat wij uw gegevens langer bewaren.

  • Grondslagen

    Op basis van wetgeving moeten wij aangeven welke zogenaamde grondslagen gebruikt worden bij de verwerking van uw persoonsgegevens. Daarbij wordt hoofdzakelijk gekeken naar de verwerking van gegevens 1) op basis van een overeenkomst, 2) in verband met een gerechtvaardigd belang van Landal, 3) op basis van een gegeven toestemming en 4) in verband met een wettelijke plicht.

    Uw gegevens gebruiken wij hoofdzakelijk in verband met de ter beschikkingstelling van uw accommodatie aan ons en dus op basis van een (verhuurbemiddelings)overeenkomst met u. Wij stellen uw accommodatie op basis van die overeenkomst ter beschikking aan gasten en betalen de door ons verschuldigde bedragen aan u. Communicatie die wij met u voeren, zal veelal ook verband houden met de uitvoering van de overeenkomst. Aanvullende contactmomenten, zoals reviews, marketingactiviteiten, en het registreren en analyseren van uw handelingen, geschiedt in verband met een gerechtvaardigd belang van Landal. U kunt zich ook zelf inschrijven voor een nieuwsbrief. In dat geval geeft u ons toestemming om uw gegevens hiervoor te gebruiken.

  • Wijzigingen

    Landal GreenParks behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in het privacy statement. Check daarom regelmatig het privacy statement voor een update.

Vakantiewoning kopen

Overweegt u een vakantiewoning te kopen? Op de website van Landal Makelaardij vindt u alle informatie die u nodig hebt, inclusief het meest recente woningaanbod.
Landal Makelaardij

Heeft u nog vragen?

De afdeling Homeowner Services ondersteunt u als nieuwe eigenaar in alles wat er komt kijken bij de aankoop van uw woning en daarna. Stel uw vraag per e-mail: eigenaren.beheer@landal.nl. Of neem telefonisch contact met ons op via telefoonnummer: 088 - 20 59 700. Wij zijn op maandag en vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur en op dinsdag t/m donderdag van 09.00 tot 12.00 uur.