Beste eigenaar,

Voor u als (toekomstige) eigenaar van een accommodatie op een van onze parken, vinden wij het van belang dat u volop kunt gaan genieten van uw investering. De eigenarenwebsite biedt u hier alle mogelijkheden voor.
Zodra wij de benodigde gegevens hebben ontvangen, sturen wij uw persoonlijke inloggegevens voor de website toe. Tot die tijd vindt u op deze welkomstpagina de informatie die onmisbaar is voor alle nieuwe eigenaren.

Gegevens die wij van u nodig hebben

Akte van levering

Wij hebben van u een officieel document nodig waaruit blijkt wie of welke personen eigenaar zijn van de aangekochte woning. Dit document wordt ook wel ‘transportakte’ of ‘akte van levering’ genoemd. Vaak ontvangt u dit document van de notaris wanneer de overdracht van uw woning heeft plaatsgevonden. Wilt u deze bij ons aanleveren als we nog geen akte van levering van u hebben ontvangen? Dit kan door de akte te uploaden in het formulier eigenarengegevens (zie onderaan 'Persoonlijke gegevens').

Wilt u het formulier met uw gegevens volledig invullen? Wij gebruiken uw gegevens voor onze dienstverlening. Denk hierbij aan het uitbetalen van huurinkomsten, het voeren van correspondentie en het versturen van nieuwsbrieven en (commerciële) informatie. Dit doen we zowel vanuit Landal zelf als namens onze partners en opdrachtgevers, zoals verenigingen van eigenaren.
 

Overeenkomst

In de meeste gevallen is de aankoop van uw woning gekoppeld aan een verhuurovereenkomst waarin staat dat de verhuur van uw woning via Landal verloopt. Deze overeenkomst loopt centraal via het park of wordt afgesloten per individuele eigenaar. U ontvangt hiervoor van ons de juiste documenten. Wilt u deze lezen, ondertekenen en retourneren?

Eigenarensite

Zodra wij de benodigde gegevens van u hebben ontvangen, ontvangt u van ons inloggegevens voor de eigenarensite. Op deze website kunt u:
 
• De beschikbaarheid van uw accommodatie bekijken en een reservering plaatsen
• Financiële informatie inzien over uw accommodatie
• Huurafrekeningen, bezettingsoverzichten en ALV-stukken raadplegen
• Een antwoord vinden op veelgestelde vragen
Bekijk hier een video met uitleg over de eigenarensite

Inloggen eigenarenwebsite

Heeft u al inloggegevens ontvangen?
Log dan in op de website voor eigenaren en vindt er alle informatie die u nodig heeft.

Inloggen

Veelgestelde vragen

Eigen gebruik
  • Hoe reserveer ik mijn accommodatie voor eigen gebruik?

    Zodra u inloggegevens heeft ontvangen voor de huiseigenaren-website, kunt u daar online uw eigen gebruik reserveringen maken. Op de overzichtspagina (Mijn overzicht) in uw account ziet u alle accommodaties die gekoppeld zijn aan het e-mailadres waarmee u heeft ingelogd. Kies de accommodatie die u wilt reserveren en bekijk in de kalender of deze beschikbaar is. Een groene datum betekent ‘beschikbaar’. Een rode ‘niet beschikbaar’ vanwege een boeking voor eigen gebruik of een gastenboeking waarvan de verblijfsdatum al op zeer korte termijn is. Een blauwe datum betekent dat uw accommodatie door een gast is geboekt. In geval van een gastenboeking kunt u alleen doorgaan met reserveren als de gast zonder voorkeur heeft geboekt. De gastenboeking wordt na uw eigen reservering automatisch verplaatst. Na het invullen van al uw gegevens, maakt u uw reservering definitief en vindt u deze terug onder ‘Mijn reserveringen’.

  • Hoe annuleer ik mijn reservering voor eigen gebruik?

    Kies op deze pagina de reservering die u wilt annuleren. Klik op ‘Annuleer mijn boeking’. 

    Na het bevestigen is uw annulering definitief en vindt u de geannuleerde periode bij ‘Mijn boekingen’.

  • Hoe verleng ik mijn reservering voor eigen gebruik?

    Heeft u geboekt via de website?
    Dan ziet u op deze pagina alle accommodaties die gekoppeld zijn aan het e-mailadres waarmee u heeft ingelogd. 
    Kies de gewenste accommodatie voor verlenging en selecteer in de kalender de datum waarop uw huidige reservering eindigt. 

    Klik hier op ‘verleng boeking’. 

    Onder ‘Mijn reserveringen’ vindt u een verlenging terug als aanvullende reservering.

    De tussentijdse schoonmaak vervalt bij het verlengen van uw boeking.

    Heeft u telefonisch of per e-mail geboekt?
    Dan voegt u zelf de reservering toe “Mijn reserveringen” in het portfolio.  

BTW op uw huurafrekening
  • Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

    Als u uw woning verhuurt via Landal, wordt u door de Belastingdienst gezien als ondernemer voor de btw. 

    Met het formulier 'Opgaaf startende onderneming' stelt u de Belastingdienst op de hoogte van uw onderneming. Als u dit formulier ingevuld naar de Belastingdienst stuurt, ontvangt u van hen binnen een aantal weken een btw-nummer. Dit btw-nummer geeft u door aan Landal. 

    Ga voor meer informatie over btw naar de site van de Belastingdienst.

  • Heb ik de keuze om wel of niet een btw-nummer op een parkfactuur te vermelden?

    Nee, om btw te kunnen ontvangen, bent u verplicht een btw-nummer te vermelden, behalve als u gebruik maakt van de KOR. Zie ook de veelgestelde vragen onder 'Kleineondernemersregeling (KOR)'.

Kleineondernemersregeling (KOR)
  • Wat is de kleineondernemersregeling (KOR)?

    De kleineondernemersregeling (KOR) is een vrijstelling voor de btw. U kunt gebruik maken van de KOR als u in Nederland bent gevestigd en niet meer dan € 20.000 omzet in een kalenderjaar hebt. 

    Voor wie is de KOR?
    - natuurlijke personen (eenmanszaken), 
    - combinaties van natuurlijke personen (bijvoorbeeld een vof) 
    - voor rechtspersonen (bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's). 

    Maakt u gebruik van de KOR?
    Dan hoeft u geen btw-aangifte te doen en kunt u geen btw meer terugvragen over uw kosten en investeringen. Op de site van de Belastingdienst leest u meer.

  • Wat zijn de voor- en nadelen van de KOR?

    Voordelen
    - U hoeft geen administratie bij te houden
    - U hoeft geen aangifte omzetbelasting te doen

    Nadelen
    - U kunt de btw op kosten en investeringen niet terugvragen

    Bij instap in de KOR bestaat de kans dat btw die in het verleden in aftrek is gebracht, terugbetaald moet worden aan de Belastingdienst

     


  • Hoe vraag ik de KOR aan?

    Op de site van de Belastingdienst leest u hoe u zich kunt aanmelden voor de KOR. 

    Zorg dat u de aanmelding doet, uiterlijk 4 weken vóór de datum waarop u de KOR wilt laten ingaan. 

    Als uw aanmelding is verwerkt, ontvangt u binnen 6 weken een brief van de Belastingdienst met daarin de definitieve ingangsdatum van de KOR. Wilt u een kopie hiervan mailen naar eigenaren.beheer@landal.com?
    De huurafrekening zal vanaf de ingangsdatum van de beschikking worden opgesteld zonder btw.

Overig
  • Ik ben mijn inloggegevens vergeten, wat nu?

    Ga naar www.landal.nl/inloggen en klik onderaan op het blauwe ‘Wachtwoord vergeten?’ Vul het bij ons bekende e-mailadres in en klik op ‘Verzenden’. Het vervolg wijst zich vanzelf. Wanneer u onlangs huiseigenaar bent geworden, kan het zijn dat u nog geen account heeft. Neem hiervoor contact op met Homeowner Services.

  • Hoe breng ik mijn accommodatie in de verhuur?

    Stuur een e-mail naar eigenaren.beheer@landal.com en geef aan dat u uw accommodatie wilt verhuren. Na ontvangst van uw verzoek beoordeelt Landal of uw accommodatie aan de kwaliteitseisen voldoet. 

    Eventuele aanpassingen worden aan u doorgegeven en daarna wordt de accommodatie opnieuw beoordeeld door het Parkmanagement. 

    Als uw accommodatie als verhuurbaar wordt beoordeeld, dan stelt Landal voor u een verhuurbemiddelingsovereenkomst op. Deze sturen wij per e-mail naar u om digitaal te ondertekenen. 

    Na ontvangst van de door u getekende overeenkomst, ontvangt u zo spoedig mogelijk de verhuurdatum.

Privacy
  • Hoe verwerkt en beveiligt Landal mijn persoonsgegevens?

    Wanneer u een accommodatie bezit of aankoopt op een recreatiepark waar Landal de verhuur verzorgt, hebben wij uw persoonsgegevens nodig. Deze ontvangen wij meestal via:

    - De notaris die de overdracht regelt
    - De verkoper van de accommodatie
    - De parkorganisatie waarvan u lid bent (bijvoorbeeld een Vereniging van Eigenaars)

    Voor sommige parkorganisaties beheren wij de ledenadministratie. In dat geval verwerken wij uw gegevens bijvoorbeeld voor:

    - Het versturen van uitnodigingen voor een Algemene Ledenvergadering
    - Het opstellen van financiële afrekeningen

    Daarnaast verwerken wij persoonsgegevens in andere situaties, zoals bij informatieaanvragen of wanneer u onze websites bezoekt.

    We werken soms samen met derden die namens Landal of onze opdrachtgevers bepaalde persoonsgegevens ontvangen, bijvoorbeeld voor het verzenden van magazines of mailings. Omdat we ook gegevens verwerken voor parkorganisaties, delen we relevante informatie en wijzigingen altijd met hen.

    Onder Welke gegevens verwerken wij? vindt u een uitgebreid overzicht van welke gegevens we verwerken en waarvoor.

  • Welke persoonsgegevens verwerkt Landal en waarvoor?

    Wanneer u een accommodatie bezit of aankoopt op een recreatiepark waar Landal de verhuur verzorgt, verwerken wij verschillende persoonsgegevens. Hieronder leest u welke gegevens dat zijn en waarvoor we ze gebruiken.

    1. Eigendoms- en contactgegevens
    Tenaamstelling van u en eventuele mede-eigenaren: gebaseerd op de akte van levering die wij ontvangen via notaris, verkoper, projectontwikkelaar of parkorganisatie.
    Naam, geboortedatum, adres: voor onze administratie en correspondentie, zoals het sturen van een welkomstbrief en (verhuurbemiddelings)overeenkomst. Adreswijzigingen ontvangen we graag van u.
    Telefoonnummer en e-mailadres: voor snelle communicatie en toegang tot de eigenarenomgeving op onze website. We gebruiken altijd het bij ons geregistreerde e-mailadres (één per eigenaar).

    2. Betaal- en btw-gegevens
    Bankrekeningnummer: voor uitbetaling van huuropbrengst en (indien van toepassing) incasso van parkbijdragen.
    Btw-nummer: om op de huurafrekening te vermelden en btw uit te keren. U bent zelf verantwoordelijk voor uw btw-aangifte.

    3. Communicatie en informatievoorziening
    Nieuwsbrief: vier keer per jaar ontvangt u deze nieuwsbrief per e-mail. Afmelden kan via de afmeldknop in de nieuwsbrief.
    Eigenarenomgeving: toegang tot documenten, huuropbrengstoverzichten en het boeken van eigen gebruik van uw accommodatie.

    4. Samenwerking met parkorganisaties
    Wij delen relevante gegevens met parkorganisaties (zoals VvE’s of coöperaties) voor ledenadministratie, uitnodigingen voor vergaderingen en informatievoorziening.

    5. Onderzoek en feedback
    Wij kunnen u benaderen voor enquêtes, panels, klachtenafhandeling of feedback over onze communicatie.

    6. Wettelijke verplichtingen
    In sommige gevallen zijn wij verplicht gegevens te delen met overheidsinstanties, bijvoorbeeld voor forensenbelasting of op basis van (internationale) sanctiewetgeving.

  • Hoe kan ik mijn persoonsgegevens inzien, wijzigen of laten verwijderen?

    Op uw verzoek kunnen wij uw persoonsgegevens verstrekken, verbeteren, aanvullen of verwijderen. Dit kan op twee manieren:
    - Via de eigenarensite
    - Door een e-mail te sturen naar eigenaren.beheer@landal.nl

    Voor het wijzigen van de tenaamstelling is een akte van levering nodig.

    U kunt uw gegevens laten aanpassen als deze bijvoorbeeld feitelijk onjuist zijn. Houd er wel rekening mee dat het verwijderen of afschermen van gegevens tot gevolg kan hebben dat u (gedeeltelijk) geen gebruik meer kunt maken van onze diensten.

  • Hoe lang bewaart Landal mijn gegevens?

    Alle informatie over het bewaren van gegevens en bewaartermijnen vindt u in onze privacyverklaring

  • Op welke wettelijke grondslagen verwerkt Landal mijn persoonsgegevens?

    Volgens de wet moeten wij aangeven op welke grondslagen wij persoonsgegevens verwerken. Dat kan op basis van:
    1. Een overeenkomst
    2. 
    Een gerechtvaardigd belang van Landal
    3. Uw toestemming
    4. 
    Een wettelijke plicht

    In de meeste gevallen verwerken wij uw gegevens op basis van een (verhuurbemiddelings)overeenkomst. Dit is nodig om uw accommodatie via ons aan gasten te verhuren en om de bijbehorende betalingen aan u te doen. Ook de meeste communicatie met u heeft hiermee te maken.

    Daarnaast verwerken wij gegevens op basis van een gerechtvaardigd belang, bijvoorbeeld voor:
    - Het versturen van enquêtes of het vragen van reviews
    - Marketingactiviteiten
    - Het registreren en analyseren van gebruik van onze diensten

    Wanneer u zich zelf inschrijft voor een nieuwsbrief, verwerken wij uw gegevens op basis van uw toestemming.

  • Wijzigingen

    Landal behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in het privacy statement. Check dit regelmatig voor een update.

Heeft u nog vragen?

De afdeling Homeowner Relations ondersteunt u als nieuwe eigenaar in alles wat er komt kijken bij de aankoop van uw woning en daarna. Stel uw vraag per e-mail: eigenaren.beheer@landal.nl. Of neem telefonisch contact met ons op via telefoonnummer: 088 - 20 59 700. Wij zijn op maandag en vrijdag bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur en op dinsdag t/m donderdag van 09.00 tot 12.00 uur.